מבצע "מגן וחץ" –
עובדי עיריית שדרות 24/7 למען התושבים
עיריית שדרות על כלל אגפיה ושלוחותיה התמודדה בשבוע שעבר עם חמישה ימים של מבצע "מגן וחץ", במהלכם נורו 206 רקטות לעבר העיר ועשרות עובדים עבדו במתכונת חירום. בין השאר, נתנו העובדים מענה בזירות הנפילות, סייעו לתת טיפול רגשי לנפגעי חרדה, נציגי השירות במוקד ענו לאלפי שיחות וכמובן טיפול ביציאה להפוגות של אלפי תושבים.
חיסולם המוצלח של שלושת בכירי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (הגא"פ) בלילה שבין שני לשלישי שעבר, בליל ל"ג בעומר, הוביל לתחילת מבצע "מגן וחץ", במסגרתו פורסמו הנחיות התגוננות לתושבים ביישובים עד 40 ק"מ מהגדר, כולל סגירת מוסדות החינוך, צירי תנועה ועבודה במתכונת חירום. עיריית שדרות עדכנה במיידית את התושבים ובמיוחד את אלו שהיו עדיין במדורות על מנת שיכבו אותן בבטחה ויגיעו לבתיהם, בסמיכות למרחבים מוגנים.
מרכז ההפעלה של עיריית שדרות נפתח עם תחילת המבצע, כאשר הגיעו אליו מ"מ ראש העיר, אלעד קלימי, שמילא את מקומו של ראש העיר, אלון דוידי, ששעתיים לפני תחילת המבצע המריא לנסיעת עבודה בארה"ב וקנדה, מנכ"ל העירייה, גלעד אברהמי, וכלל ראשי המכלולים ואנשי הביטחון.
כלל גורמי העירייה ובהם נציגי השירות במוקד מידע ושירות לתושב, המטפלים במרכז חוסן, עובדים סוציאליים באגף שירותים חברתיים ועובדי המתנ"ס החלו לתת מענה לפניות של תושבים, על-אף שביממה הראשונה לא נורו רקטות. משרד הביטחון הודיע על הפעלת תוכנית "משב רוח", המאפשרת הוצאה של אוכלוסיות שונות להפוגה וריענון של מספר ימים בבתי הארחה ומלונות באזורים שאינם מאוימים.
ביום רביעי בצוהריים החלו אזעקות "צבע אדום" בעיר וצוותי העירייה נקראו אחה"צ ובערב לשני בתים שנפגעו כתוצאה מרקטות.
ראש העיר נחת חזרה בארץ ביום חמישי בצוהריים ומיד הגיע לשדרות וקיים הערכת מצב עם צוותי העירייה וכוחות הביטחון. זמן קצר לאחר מכן נורו מטחים לעבר העיר, שגרמו לפגיעות בחמישה מבנים בעיר – מבנה עירוני, סניף בנק בעיר ושלושה בתים שניזוקו. בכל המקרים לא היו נפגעים בגוף, אך נגרם נזק לרכוש.
במהלך השבוע לקחו חלק בטיפול באירועים, מלבד ראש העיר, ממלא מקומו ומנכ"ל העירייה, המשמש בעת חירום כרמ"ט, סגניות ראש העיר, יהודית אוליאל מלכה וחוה נחשונוב, חברי המועצה אלונה רבינוביץ' אליהו, ויקטור אברמוב וארתור זכרייב, סגן הרמ"ט, אופיר אסולין, קב"ט העירייה, דוד שניאור, הרבש"צ, רונן גבאי וכמובן כלל ראשי המכלולים, סגניהם והעובדים המסורים.
במוקד מידע ושירות לתושב התקבלו במהלך המבצע כ-6,500 שיחות טלפוניות וכ-1,500 פניות בוטסאפ, רובן בנושא ההפוגות, סיוע בחירום והצטרפות לקבלת הודעות העירייה. 30 פניות התקבלו עבור מס רכוש לצורך קבלת פיצויים על נזקים. על-אף כמות הפניות הרבה, הזמן הממוצע למענה היה 12 שניות בזכות עבודתם המסורה של נציגי ונציגות השירות שעבדו בלי הפסקה במשמרות של 8 שעות.
50 אנשי מקצוע של מרכז חוסן נתנו מענים רגשיים, אל הקו החם של מרכז חוסן הגיעו 300 פניות טלפוניות חדשות, בנוסף מעל 100 פניות של תושבים המבקשים לצאת להפוגה, יציאה לזירות נפילה וטיפול בנפגעי החרדה במקום (30 משפחות), התקיימו 60 ביקורים בבתי תושבים שחוו מצוקה והיו זקוקים לסיוע בהרגעה ותמיכה, 20 פעילויות בבניינים לחיזוק משאבים ועיבוד החוויה (מעל 300 משתתפים בסך כל המפגשים), 180 משתתפים ב-4 מפגשי זום להורים, 40 ילדים שהשתתפו במפגשי זום במהלך המבצע, 4 התערבויות עם אוכלוסייה בסיכון (דיור מוגן, בתים חמים, מפעל מוגן ובעלי מוגבלויות), כניסה ל-20 גני ילדים לשיח עם הצוותים ומפגש עם 12 מנהלות מעונות יום כהכנה לקראת החזרה לשגרה. כל זאת, לצד המשך תמיכה רציף ב-1170 תושבים המטופלים בתקופה הנוכחית במרכז.
ביום שני שבו ילדי העיר לגני הילדים ובתי הספר, כשהשעות הראשונות הוקדשו לשיח רגשי והתאווררות בשיתוף השירות הפסיכולוגי-חינוכי ומרכז חוסן וכמובן מנהלי ומנהלות בתי הספר וצוותי החינוך שקיימו פעילויות שונות. כלל הגננות והסייעות קיבלו גלידה.